Beboerne på Vårbuen 20,22,24,52,54,56,70,72,74,80,82,84,86,88,90,92,94
Indkaldes pr. brev til møde på Ballerup Kommunen omkring problemet med vandet.
Fra Kommunen deltog Katrine Bierberg Larsen og Lars Algreen i mødet.
Den ansvarlige for projektet er desværre stoppet med at arbejde for Ballerup Kommune og kunne derfor ikke deltage.
Det blev oplyst at mødet ville blive optaget af Katrine på hendes iPhone, da det ellers ikke var muligt at tage referat - der var ingen som havde indsigelser imod dette.
Fremmødet af grundejere talte ca. 16 personer.
Det blev lagt op til at mødet skulle omhandle et forslag fra Kommunen om at nedgrave dræn langs med stien og faskiner ved hver sti-tilslutning. Kommunen fortalte ligeledes at de gerne ville lytte til mulige forslag fra grundejernes side.
Kommunen startede med at undskylde omkring forløbet og fortælle at de var den mest travle afdeling i kommunen og at der sker fejl.
Det bliver også nævnt at stien ikke var blandt de 5 strækninger udpeget til supercykelstier, men at den var kommet med som en 6.strækning
i 11. time af en lokalpolitiker.
Herefter gik det videre til at beskrive økonomien i projektet:
500.000 kr for at lave ekstra bærelag af grus.
500.000 kr for at ændre hældningen med ekstra asfalt
300.000 kr som forslag til at etablere dræn og regnvandsfaskiner langs med stien.
Man ville kunne gå i gang den efterfølgende uge med at lave dræn og faskiner, hvis grundejerne ville godkende forslaget, ellers skulle det ligge stille vinteren over.
Boris Dreyer spurgte om de havde beregnet størrelsen på de faskiner, som skulle anlægges i de tilstødende stier. Lars Algren sagde at de ikke havde beregnet noget på projektet, men at entreprenøren havde nævnt at det ville svare til afvanding af et areal på ca. 250-300 kvm.
Ud fra dette tal beregnede Boris Dreyer størrelsen på de faskiner, som der var nødvendige ved almindelige skydbrud på 60 mm og 7 års skybrud på 100 mm.
Faskinerne skulle have en størrelse på mellem 15-18 kubikmeter (campingvogn størrelse)
for at klare 60 mm regn og 25-30 kubikmeter ved 100 mm.
Det kunne Lars Algreen ikke bekræfte, da Kommunen ikke havde regnet på det.
Forslaget fra Kommunen omkring faskiner blev nedstemt med 100% enighed.
Der var kun et forslag fra grundejerne og det gik ud på at føre stiens højde tilbage til det oprindelige niveau. Men det var Kommunen ikke lydhør overfor.
Kommunen gjorde derimod opmærksom på at det er borgernes egen pligt at klimasikre deres hjem og at kommunen ikke er ansvarlig for en oversvømmelse, grundet en ændring på stien.
Der bliver spurgt til bredden af cykelstien og modkørende cyklister. Det bliver kort nævnt fra Kommunen at man ikke vil kunne cykle i begge retninger på stien. Det vil være nødvendigt at overholde gældende love når man etablere en ny sti og den er i dette tilfælge ikke brev nok til at man vil kunne køre i begge retninger. Lars Algreen nævner at skolebørn kan trække til skole og køre tilbage. - "Det er en politisk beslutning"
Men cykelstien var ikke på programmet for mødet og derfor prøver han at lukke diskussionen omkring cykling på stien. Det tyder på at man i tavshed havde tænkt sig at lave cykelstien ensrettet og ikke oplyse det til borgerne. Han gentager: "Det er en politisk beslutning, det skal vi ikke tale om nu".
Det bliver nævnt at stien er blevet væsentligt mørkere efter at den sorte asfalt er lagt på.
Katrine fra Ballerup Kommune siger at der skulle være indlagt lyse sten i asfalten, mdn at der ved en fejl er blevet lagt en forkert asfalt på. Kommunen undersøger stadig dette.
Lars Algreen forklarer at stien vil blive mere oplyst og mere tryg, når de er færdige med at fjerne buskene ud imod Hold-An Vej, da de alligevel ikke dæmper støjen betydeligt.
Alle grundejerne opponerer og er imod denne beslutning, men der blevet nævnt at det ikke kan være anderledes.
Mødet slutter og grundejerne føler at der ikke er blevet lyttet til dem. |